Wszystko co należy wiedzieć o karach Google
Zleciłeś pozycjonowanie własnej strony. Już po kilkunastu dniach na niektóre frazy strona zaczęła piąć się coraz wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Mija miesiąc i strona jest w top10. Klienci znajdują Twoją stronę w w Google i telefony się urywają. Biznes się kręci. Jest super - w końcu o to Ci chodziło. Jednak po jakimś czasie pozycje ulegają gwałtownym zmianom - zanotowałeś spadek o co najmniej kilkadziesiąt pozycji.
Taki scenariusz to nie science fiction. Zaliczenie kary od Google spotkało już małych jak i dużych graczy (internetowe porównywarki cen). Jak uniknąć zaliczenia kary w postaci spadku pozycji lub całkowitego usunięcia witryny z indeksu? Jakie kary mogą zostać nałożone na stronę?
Fakty i mity
O karach nakładanych przez Google powstało wiele mitów i legend. Nie ma w tym nic dziwnego skoro algorytm wyszukiwarki jest pilnie strzeżony. Jednak pozycjonowanie to nie tylko odkrywanie tajemnic ale również stosowanie się do oficjalnych wskazówek Google - wytycznych dla webmasterów.
Naruszenie tych wytycznych często kończy się nałożeniem kary na witrynę. Objawia się to spadkiem pozycji lub całkowitym usunięciem witryny z indeksu - wszystko od rodzaju przewinienia.
Wytyczne dla Webmasterów
Co warto robić a czego unikać? Po pierwsze należy podawać internautom informacji których szukają. Strona główna to fundament całej witryny - od jej jakości zależy jak Google oceni całą naszą stronę łącznie z podstronami. Nie oznacza to, że podstrony być niskiej jakości.
Na stronie umieszczaj tylko treści ściśle związane z ofertą. Jeśli prowadzisz sklep internetowy z artykułami biurowymi to nie można umieszczać opisów produktów, których nie oferujesz. Po pierwsze dlatego, że sprowadzisz na stronę osoby, które nie szukają tego co faktycznie sprzedajesz a więc nie dokonają zakupów. Po drugie, takie osoby spędzą na stronie zaledwie kilka sekund a duża część z nich opuści witrynę zaraz po wejściu na nią. Wygeneruje to duży współczynnik odrzuceń i krótki czas odwiedzin co jest dla wyszukiwarki Google jasnym sygnałem, że witryna jest mało atrakcyjna. Ważne też, żeby same opisy produktów zawierały słowa, które idealnie opisują Twoja ofertę.
Linki prowadzące do witryny
Ważne też, aby do Twojej strony prowadziły linki z innych witryn. To bardzo ważne i zostało to omówione w artykule
Google - wyszukiwarka, która zmieniła świat - linki to polecenia, rekomendacje od internautów.
Jak można wyczytać na stronach Google algorytm wyszukiwarki stosuje zaawansowane techniki dopasowywania tekstu, dzięki czemu wyświetla strony, które są zarówno ważne, jak i trafne z punktu widzenia zapytania. Google interpretuje link ze strony A do strony B jako „głos” strony A na stronę B. Głosy oddane przez strony uważane za „ważne” mają większe znaczenie i dzięki nim także strony docelowe stają się „ważne”.
Oczywiście spam i masowe umieszczanie linków to najszybsza droga do otrzymania kary. Skomplikowany algorytm Google umie rozróżnić, które linki są naturalne (dodane w celu polecenia innej witryny) a które są umieszczane na siłę, często przez pseudo specjalistów ogłaszających się na Allegro. Należy wystrzegać się korzystania z systemów wymiany linków i innych narzędzi, które masowo rozsyłają linki do naszej witryny.
Nawigacja w witrynie
Bardzo ważne jest aby witryna, która będzie narzędziem generującym zyski firmy, miała poprawną strukturę - do każdej podstrony powinien prowadzić przynajmniej jeden link tekstowy. Należy unikać języka JavaScript, ramek czy animacji Macromedia Flash - inaczej mogą wystąpić problemy z indeksowaniem witryny.
Algorytm wyszukiwarki Google jest rozwijany z myślą o internautach. To najlepsze wyniki wyszukiwania sprawiły, że właśnie Google stała się najlepszą wyszukiwarką na świecie. Dlatego jak ognia należy unikać upychanie na stronie słów kluczowych - to typowe działanie pod roboty wyszukiwarki a nie pod użytkowników. Każda próba oszukania algorytm (listy słów kluczowych na stronie, farmy linków, ukrywanie treści itd.) może skończyć się karą.
Znanym sposobem na otrzymanie kary od Google jest tworzenie wielu kopii stron pod różnymi adresami URL. Jeśli jesteś właścicielem kilku domen i chcesz je wykorzystać do promocji firmy warto, aby na każdej z nich była unikatowa treść. Tworzenie nowych witryn na zasadzie kopiuj-wklej to zły pomysł.