Umowa na pozycjonowanie - na co zwrócić uwagę?

Kategoria:SEO |
Umowa na pozycjonowanie - na co zwrócić uwagę?

Niejednokrotnie zdarza się tak, że agencje SEO żerując na niewiedzy klientów podsuwają im niekorzystne umowy. Tłumaczenie jest zawsze takie same: pozycjonowanie to ponoszenie kosztów a my też musimy zarobić. Jednak to nie cena jest tutaj pułapką. Na co szczególnie zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy na pozycjonowanie strony?

Poniżej przedstawiam kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę aby nie paść ofiarą zwykłego cwaniactwa zarówno ze strony profesjonalnych firm jak i pojedynczych oszustów - specjalistów.

Jasne i zrozumiałe zapisy w umowie



Umowa na pozycjonowanie strony internetowej musi być bardzo prosta. Tylko wtedy możemy przypuszczać, że agencja SEO nie chce wystawić nas do wiatru. W internecie (na forach) wiele jest opinii umieszczanych przez osoby, które podpisały niekorzystne umowy. Najczęściej złożoność umów pisanych przez prawników powodowały, że klient nie wiedział co tak naprawdę podpisał. Po kilku miesiącach rozżalony właściciel strony internetowej chce zerwać niekorzystną umowę i okazuje się, że się da ale po zapłaceniu odpowiedniej bardzo wysokiej kary finansowej.

Czas trwania umowy na pozycjonowanie



Z niewolnika nie zrobisz pracownika. Podobnie jest w przypadku usług B2B. Jeśli agencja SEO nie jest pewna swoich umiejętności to będzie starała się przytrzymać klienta długoterminową umową (często 2 lata) i z długim okresem wypowiedzenia (3 i więcej miesięcy). Dobra agencja SEO to taka, która nie zatrzymuje klienta umową a dobrej jakości usługą. Jeśli klient będzie zadowolony to nie odejdzie bo i po co?

Sposób rozliczania za usługę pozycjonowania



Najczęściej spotkać się można z rozliczeniem za efekt. Firma SEO pozycjonuje daną stronę a gdy ta znajdzie się na odpowiednich pozycjach (najczęściej top10) to wystawia właścicielowi strony fakturę za świadczoną usługę. To ulubiony (niestety) sposób rozliczania. Klient płaci tylko wtedy, gdy jego strona znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Niestety najczęściej tego typu umowy są podpisywane na długi czas a jej zerwanie jest nieopłacalne. Sama usługa przy tego typu rozliczeniu też do tanich nie należ - agencja SEO musi sobie odbić koszty jakie poniosła zanim strona znalazła się w top10.

Opłata ryczałtowa jest to drugi sposób rozliczania pomiędzy firmą SEO a klientem. Klient płaci stałą kwotę niezależnie od pozycji jaką osiągnie jego stroną internetowa. Wbrew pozorom jest to najlepszy sposób na znalezienie się w Google na pierwszych pozycjach pod warunkiem że:

  • opłata za pozycjonowanie jest odpowiednio mniejsza niż w przypadku rozliczania się od efektu
  • umowa jest podpisana na czas niekreślony z możliwością natychmiastowego zerwania

Gdy taką umowę podpiszemy mamy niemal gwarancję, że agencja SEO będzie się starać i wypromuje nas w wyszukiwarce. W przeciwnym wypadku klient odejdzie.

Kolejną trzecim sposobem rozliczania jest model mieszany. Występuje w nim stała (niewielka) opłata, którą klient ponosi niezależnie od pozycji strony a gdy ta znajdzie się na odpowiednich pozycjach firma pozycjonująca wystawia odpowiednio wyższą fakturę. Przy tego typu metodzie rozliczeń umowa też jest najczęściej podpisywana na czas określony. Wcześniejsze zerwanie zagrożone jest karą.

Cennik pozycjonowania



Bardzo istotną rolę odgrywa cena. Zanim podpiszemy mowę z agencją SEO warto rozeznać się w temacie. Firmy, które oferują bardzo niskie ceny należy omijać z daleka. Te najczęściej reklamują się na aukcjach internetowych. Szukają naiwnych, których nie brakuje w internecie i liczą że za jednorazową opłatą np. 100zł znajdą się w Google i to do końca świata. Na drugim biegunie znajdziemy firmy, które oferują pozycjonowanie za ceny wręcz kosmiczne. To firmy, które albo szukają klientów z kasą, którzy nie liczą się z kosztem reklamy albo też nie mają już "mocy przerobowych" i dają ceny zaporowe. Jednych i drugich należy omijać z daleka.

Wniosek

Umowa na pozycjonowanie strony www to udokumentowanie obopólnego porozumienia. Aby była dobra musi być jasna, stosunkowo krótka i sprawić, aby obie strony chętnie (a nie z przymusu) wywiązywały się z zawartego porozumienia.


Potrzebujesz pomocy?
skontaktuj się z nami
Kontakt




Wyślij
Zadzwoń