Testy A/B - czym są i dlaczego powinieneś je przeprowadzać?
Każdy wie, że potrzebuje dobrej strony internetowej, aby dobrze wypaść w rankingu i osiągnąć stały ruch. Wiele strategii związanych z tworzeniem dobrej strony internetowej jest powszechnie znanych, ale skąd masz wiedzieć, czy wysiłek, który włożyłeś w swoją stronę się opłaca? Dzięki testom A/B, możesz wyeliminować zgadywanie.Testy A/B dla SEO: Podstawy
Testy A/B, znane również jako split testing lub bucket testing, są wypróbowanym narzędziem w zestawie narzędzi SEO. Zasadniczo, kiedy wprowadzasz zmiany na stronie internetowej, musisz porównać różne wersje strony, aby zobaczyć, która działa najlepiej i wyizolować zmiany, które są bardziej wartościowe niż inne.
Serwując użytkownikom różne wersje strony w sposób losowy, możesz lepiej określić, która wersja strony działa lepiej. Nie będziesz już musiał się zastanawiać, czy Twoje zmiany robią różnicę, czy nie, a ta pewność może pomóc w napędzaniu dalszych zmian, które, jak możesz się domyślać, zamienią się w zyski firmy.
Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci przeprowadzić testy A/B dla Twojej witryny. Google posiada narzędzie Optimize, które może być zintegrowane z Google Analytics, i jest to świetne narzędzie na początek, jeśli masz już działające konto Google dla swojej firmy.
Jak działa testowanie A/B?
Testy A/B, jak sama nazwa wskazuje, zazwyczaj działają poprzez porównywanie dwóch wersji strony - wersji "A" i wersji "B". Oczywiście możliwe jest testowanie więcej niż dwóch wersji strony na raz.
Wersje strony nie muszą się też drastycznie różnić. Różnica może być tak subtelna, jak zmiana koloru przycisku lub nieznaczna zmiana treści na banerze CTA. Z drugiej strony, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zaserwował użytkownikom również całkowicie przeprojektowaną stronę. Ostatecznie, wszystko zależy od tego, po co testujesz i na czym chcesz się skupić. Testując mniejsze zmiany, możesz naprawdę zawęzić obszar zainteresowania i wiedzieć z całą pewnością, co dokładnie robi różnicę dla Twoich użytkowników.
Bez względu na to, jak do tego podejdziesz, wyniki działają w ten sam sposób. Po tym, jak wystarczająca liczba użytkowników otrzyma stronę kontrolną lub jeden z jej wariantów, zebrane dane mogą zostać przeanalizowane w celu ulepszenia witryny, poznania priorytetów i perspektywy odbiorców.
Istnieje wiele różnych elementów strony, które można testować w ten sposób. Są to poprawki w treści strony, elementy graficzne, układ strony, itp. Programiści i projektanci UI/UX mogą również używać testów A/B do podkreślenia zmian, które są bardziej znaczące niż inne oraz do optymalizacji swojej pracy poprzez pomoc w tworzeniu i testowaniu hipotez.
Dlaczego powinieneś testować swoje strony metodą A/B?
Kluczowe korzyści z testów A/B są oczywiste - proces ten pomaga Ci wyjaśnić i uzasadnić zmiany, które musisz wprowadzić na swojej stronie.
Istnieją mniej oczywiste korzyści, ale stają się one bardziej widoczne, jeśli testowanie A/B jest stosowane przez dłuższy okres czasu. Zamiast używać go do zrozumienia drobnych zmian, regularne testy A/B mogą być używane do ciągłego ulepszania nie tylko witryny, ale także samego procesu optymalizacji, zapewniając coraz lepsze wyniki w czasie.
To z kolei obniża koszty marketingu, ponieważ wdrażane elementy staną się tak opłacalne i efektywne, jak to tylko możliwe.