Samodzielne pozycjonowanie - od czego zacząć?
W związku z dużym zainteresowaniem tematyką pozycjonowania stron internetowych w Google (ale nie tylko) czas najwyższy podzielić się wiedzą na temat budowy przyjaznych wyszukiwarkom stron internetowych. Bo tak się składa, że linki linkami ale zawsze strona zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek będzie łątwiejsza w promocji.
Zacznę jednak od początku wyjaśniając co to jest pozycjonowanie stron i jak ważna jest ich optymalizacja, która wbrew krążącej opinie nie może być jednorazowa.
Pozycjonowanie stron składa się z wielu zabiegów, których celem jest ukazanie się pozycjonowanej strony na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, Bing, Yahoo. W niektóych częśćiach globu istnieją wyszukiwarki bardziej popularne od Google tj. Yandex (Rosja, Białoruś i Ukraina) czy Baidu (Chiny). I tak jeśli prowadzimy w internecie sprzedaż firanek warto aby asza strona ukazywała się na tą i inne słowa kluczowe związane naszą ofertą. Im tych słów/fraz jest więcej tym lepiej. Oczywiście niedopuszczalne jest, aby próbować promować stronę na frazy, które nie są związane z ofertą na stronie np. jeśli w ofercie sklepu z firankami nie prowadzimy sprzedaży karniszy to nie próbujmy być w Google na te słowa.
Znając już definicję pozycjonowania możemy przejść do etapu kolejnego a więc optymalizację strony. Wstęna przebudowa strony tak, by była bardziej przyjazna wyszukiwarkom internetowym ma kluczowe znaczenie dla dalszych prac. Nie można wypromować strony na pierwsze pozycje jeśli brak jest odpowiedniej treści (ściśle powiązanej z zapytaniami wpisywanymi przez internautów w wyszukiwarki).
Czy można samemu wypozycjonować stronę internetową?
I jak zwykle odpowiedź brzmi TAK. Należy jednak brać pod uwagę, że efekty nie przychodzą od razu a sama optymalizacja to nie wszystko. Wyszukiwarki (zwłaszcza Google) oceniały strony m.in. po ilości linków przychodzących, które są poleceniami. Jednak nawet największa ilość dobrej jakości linków nie sprawi, że nasza strona będzie w top10 jeśli sami nie poczynimy pewnych kroków. Oto one.
1. Tytuł strony - title (tytuł) to nic innego jak zawarty w krótkim zdaniu opis czego strona dotyczy. Warzne, żeby użyć słów kluczowych związanych z ofertą. Pamiętać należy, że tytuł naszej strony oraz każdej podstrony musi być odpowiedniej długości. Po kilku zmianach w algorytmie wyszukiwarki Google można przyjąć, że tytuł nie może być dłuższy niż 59 znaków. Jeśli z jakiś powodów nie można zmieścić się w tej liczbie to trudno. Tytuł strony zostanie obcięty a na jego końcu pojawią się trzy kropki.
Czy tytuł strony jest aż tak ważny? Tak. Po pierwsze zawiera on słowa kluczowe. Po drugie zawiera on informacje dla użytkownika. Jeśli nie zaciekawi interneutów szukających konkretnych informacji i rzadziej będzą wchodzili na stronę to automatycznie przełoży się to na współczynni klikalności CTR. To jak już wspominałem wcześniej wpływa na wyniki wyszukiwania Google.
2. Opis (description) to kolejna bardzo ważna informacja dla internautów i tym samym dla wyszukiwarki. Wyszukiwarka Google faworyzuje strony tworzone z myślą o użytkownikach dlatego opis i wspomniany wcześniej tytuł strony jest dość istotnym sygnałem trafności. Opis musi informować internautów o czym jest strona. Informacja ta musi być tak dobra, żeby przed wejściem na naszą stronę użytkownik wiedział co tam znajdzie. Jeśli poprzez niewłaściwy opis zostanie wprowadzony w błąd to na pewno szybko opuści naszą stronę a to odbije się na czasie spędzonym na witrynie.
3. Słowa kluczowe (keywords) to coraz mniej istotny element wpływający na widoczność strony w Goole, niektóre wyszukiwarki nadal jednak mogą brać pod uwagę słowa kluczowe. Jeśli zdecydujemy się na tan zabieg pamiętać należy, że słów kluczowych nie można wpisywać w nieskończoność. Ograniczyć się należy do kulku, maksymalnie kilkunastu słów.
4. Nagłówki h1, h2, h3, h4, h5, h6 - bardzo istotny element wpływający na widoczność strony w wyszukiwarkach. Pamiętać bowiem należy, że nie wszystkie informacje zmieścimy w tytule. Istotne jest jednak, aby nagłówek h1 użyć tylko raz umieszczając w nim najważniejszą informacje. Nagłówek h2 jest mniej istotne. Następnie mniej ważnym jest h3, h4 itd. Wymagany jest tylko h1 natomiast nagłówków h2 - h6 można ale nie trzeba używać.
5. Treść na stronie jest bardzo ważna gdyż szereg zmian w algorytmach wyszukiwarek internetowych (Google, Bing, Yandex, Baidu, Yahoo) sprawiło, że treść na stronach ma bezpośredni wpływ na ich widoczność. Dlatego świadomi tego właściciele firm prowadzą firmowego bloga. Można bowiem mieć oryginalne opisy produktów (nie kopiowanych ze stron producenta jeśli prowadzimy sklep), bardzo dobrze zoptymalizowaną stronę i dobrej jakości linki do niej prowadzące a odwiedzalność strony będzie najwyżej średnia. Prowadzenie bloga zapewni stały wzrost ruchu na stronie. O tym jak rozwijanie firmowego bloga wpływa na wzrost ruchu opiszę niedługo.
6. Znaczniki b, i, u - odpowiednio: pogrubienie, kursywa, podkreślenie. Stosowanie tych znaczników pozwala wyeksponować warzniejsze treści na stronie internetowej. Pamiętać jednaknależy, że przesadzanie z pogrubieniami, odkreśleniami czy kursywą spowoduje efekt odwrotny i stronastanie się mniej czytelna.
Linkuj...
7. Linkowanie ze stron zewnętrznych jak i te wewnątrz strony jest bardzo istotne. Zacząć jednak należy od odpowiedniego linkowania wewnętrznego. Przykładem może być ten oto link, który prowadzi na stronę główną SprawdzonyMarketing.pl a tytuł pojawiający się w chmurce wskazuje, że strona główna została podlinkowana na słowo 'pozycjonowanie'. Rozwijając bloga warto, aby pomiędzy wpisami były linki. Jeśli opisujemy jakieś zagadnienie i wspominamy o innym, które zostało opisane szerzej we wcześniejszym wpisie, warto dać do niego odnośnik.
Równie ważne (a często nawet ważniejsze) jest linkowanie z zaprzyjaźnionych stron. Bez stale zdobywanych linków dobrej jakości nie ma co liczyć na bycie na pierwszej stronie w Google. Pozostałe wyszukiwarki równie dużą wagę przykładają do linków. To one wskazują wyszukiwarkom, która strona jest polecana przez internautów.