Pozycjonowanie stron internetowych - czym jest i jak się za nie zabrać?

Kategoria:Wyszukiwarki |
Obecnie wiele mówi się o pozycjonowaniu, jako bardzo istotnym elemencie strategii marketingowej. Termin ten odnosi się do kształtowania wizerunku w taki sposób, aby uplasować firmę, jej produkty, czy też usługi na wysokiej pozycji w świadomości potencjalnych klientów.

Aktualnie definicja ta uległa trochę zmianie i działania z tego zakresu kojarzone są głównie z pracą nad pozycją strony w wyszukiwarkach internetowych.

Promocja oraz reklama w dużej mierze przeniosły się do sieci, gdyż jest to potężne medium, które służyć może rozmaitym celom, a jednocześnie jest niezwykle wygodne w użytkowaniu. Oczywiście nie oznacza to, że metody analogiczne przestały się liczyć - w dalszym ciągu są one bardzo przydatne. Wirtualny świat zajmuje jednak ważną pozycję w kwestii budowania marki i przyciągania nowych klientów, dlatego warto skorzystać z tego potencjału.

Na czym polega pozycjonowanie?

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania nierozerwalnie związana jest z treścią opublikowaną w obrębie witryny, a także poza nią. Ma jednak na nią wpływ także wiele innych czynników, takich jak chociażby historia strony. Głównym celem jest tutaj to, aby być postrzeganym przez roboty indeksujące, jako wartościowa i godna zaufania strona. Dąży się do tego poprzez nieustanne monitorowanie sytuacji, dopasowywanie poszczególnych parametrów do wytycznych wyszukiwarek. Algorytmy są zmienne, dlatego nieodzowne jest śledzenie nowinek.

Niewątpliwie potrzebna jest także szeroka wiedza w zakresie pozycjonowania, gdyż zdarza się, że opinie dotyczące tego, jak podążać za standardami algorytmów, różnią się od siebie. Niemniej jednak dziedzina ta jest niezwykle obszerna. Oprócz historii strony, istotne znaczenie ma jakość treści, sposób jej przedstawienia, a także działania zewnętrzne, czyli te wykraczające poza naszą stronę. Zalicza się do nich, między innymi, link-building - zdobywanie odnośników zewnętrznych do witryny. Można robić to na różne sposoby, dlatego opracowanie całościowej strategii, jeśli chodzi o pozycjonowanie, wymaga wiele pracy oraz dokładnej analizy poszczególnych czynników.

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization odnosi się do optymalizacji strony właśnie pod kątem pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Warto wiedzieć, na co powinno się zwracać uwagę. Znaczenie może mieć, na przykład:
  • jakość treści
  • formatowanie
  • linkowanie
  • dobór i użycie słów kluczowych
  • umiejętne stosowanie zasad SEO
To, oczywiście, tylko podstawowe czynniki, które warto wziąć pod uwagę w tej kwestii. Dobrze jednak na początek przyjrzeć się im dokładniej, aby wiedzieć, od czego zacząć swoje działania.

Jakość treści

Teksty, które publikujemy na naszej stronie, powinny być dobrze postrzegane przez wyszukiwarki. Muszą zatem spełnić jeden z podstawowych wymogów - być wartościowe. Na jakość wpływ ma wiele czynników. Jednym z nich jest ogólna poprawność językowa. Znajomość zasad ortografii, gramatyki, czy też stylistyki, to absolutnie niezbędna wiedza. To jednak nie jedyne wyznaczniki standardu tekstów. Trzeba zadbać również o to, aby były one merytoryczne. Dobrze jest stawiać na przydatność oraz atrakcyjność publikowanych wpisów. Takie podejście może też zaprocentować w kwestii odbioru naszych postów - czytelnik bowiem może uznać, że materiały, które mu dostarczyliśmy, są naprawdę pomocne i dzięki temu wyrobić sobie o nas pozytywną opinię.

To kryterium jest niesamowicie ważne nie tylko w przypadku rozmaitych blogów, artykułów, czy form poradnikowych. Także opisy produktów i kategorii, informacje o nas oraz o całej firmie, jak również inne formy powinny być pisane z myślą właśnie o szeroko rozumianej jakości. Wartościowe treści odgrywają zatem bardzo istotną rolę. Jeżeli nie czujemy się dobrze w pisaniu, warto zaangażować specjalistę, który opracuje dla nas niezbędne teksty.

Formatowanie tekstów

Oprócz samej treści, ważny jest także sposób jej prezentacji. Powinna być ona czytelna i uporządkowana, tak aby odbiorca nie miał problemu z poruszaniem się na naszej stronie i mógł w prosty sposób zapoznać się z tym, co mamy do powiedzenia. Warto zatem dbać o strukturę tekstu i jej techniczne aspekty. W tym celu warto umieszczać nagłówki sygnalizujące, o czym będzie mowa w danym akapicie. W ten sposób potencjalni zainteresowani mogą łatwo prześledzić tematykę wpisu. Dodatkowo śródtytuły dobrze jest różnicować - w końcu zazwyczaj niektóre fragmenty stanowią pewne ogólne zahaczenie o konkretną kwestię, a inne wchodzą już w szczegóły określonych zagadnień.

Poza tym warto również stosować zabiegi takie jak chociażby pogrubienia kluczowych stwierdzeń i informacji, czy listy punktowane lub numerowane. Takie rozwiązanie może dostarczyć użytkownikowi swoistej kwintesencji naszej wypowiedzi, co w dobie ciągłego braku czasu może zostać niejednokrotnie docenione. Ponadto wyliczenia także stanowią często pewne podsumowanie treści, dlatego powinniśmy rozważyć ich stosowanie. Oczywiście, wszystko trzeba robić z umiarem, ponieważ przesada nieraz przynosi skutki odwrotne od zamierzonych.

Linkowanie

W pozycjonowaniu ważne jest też linkowanie - zarówno to zastosowane na naszej stronie, jak i w obrębie innych witryn w sieci. Odnośniki wewnętrzne można wdrożyć na wiele rozmaitych sposobów. Najprostszym z nich wydaje się załączanie na końcu wpisów linków do podobnych tekstów opublikowanych na naszym portalu. W tej kwestii wiele zależy jednak od indywidualnej kreatywności. Możemy bowiem wpaść na rozmaite pomysły. Ważne, aby - podobnie jak w przypadku formatowania - zachować pewien umiar. Balans jest bardzo istotny z perspektywy pozycjonowania, ale także odbiorców czytających treści.

Odnośniki zewnętrzne, to natomiast linki pozyskiwane z innych miejsc w sieci. Zasadniczo chodzi o to, aby witryny, które wypracowały już sobie pewną renomę w oczach wyszukiwarek, wsparły nas w budowaniu naszej pozycji. Tego rodzaju działania często przybierają formę artykułów sponsorowanych, które nieraz stanowią bardzo ciekawą i wartościową formę reklamy natywnej. Jednak to nie jedyne rozwiązania. Można też, przykładowo, wykorzystać w tym zakresie potencjał mediów społecznościowych.

W linkowaniu ważny jest także aspekt jakości odnośników. Nie należy szukać ich źródeł, kierując się wyłącznie przypadkiem i nie poświęcając chwili na zastanowienie. Dobrym pomysłem może okazać się współpraca z portalami branżowymi, związanymi w pewien sposób z naszą działalnością i pokrewnymi pod względem tematycznym. Kwestia doboru portali jest jednak bardzo obszerna i wymaga dokładnej analizy.

Dobór i użycie słów kluczowych

W SEO ogromną rolę odgrywają słowa kluczowe, na które się pozycjonujemy. Są to frazy, które użytkownicy wyszukiwarek wpisują, gdy chcą znaleźć konkretne produkty lub usługi. Trzeba zatem wykazać się umiejętnościami przewidywania w tym zakresie. Nie należy jednak polegać wyłącznie na przeczuciach - można wykorzystać dedykowane narzędzia, skonsultować się ze specjalistami, czy też samemu skrupulatnie opracować listę takich słów kluczowych. Warto pamiętać, że niektóre frazy są trudniejsze do pozycjonowania od innych - zależy to niejednokrotnie od stopnia ich powszechności. Jeżeli wiele osób działa w tej samej branży i każda z nich chce na konkretne hasło pojawić się wysoko w wynikach, zapewne trzeba będzie włożyć w to wiele pracy. Dlatego właśnie słowa kluczowe o charakterze niszowym lub niemal niepowtarzalnym mają niezwykły potencjał. W ich przypadku wyniki mogą pojawić się w stosunkowo niedługim czasie.

Kreatywność także popłaca w tym aspekcie. Kombinacje mogą być bowiem przeróżne. Strategia dobierania słów kluczowych może polegać, między innymi, na rozpoczęciu od fraz bardziej ogólnych, a później stopniowym ich konkretyzowaniu i uściślaniu. Dobrze pokusić się o dokładne określenia. Warto też dodać informacje na temat lokalizacji lub zasięgu naszych działań. Trzeba na moment wczuć się w rolę użytkownika internetu, który chce znaleźć daną usługę lub towar - co może wpisać i co może mu przyjść w takim momencie do głowy? To tylko jedna z metod. Analiza powinna być głęboka i dokładna. Ważne jest też to, aby wziąć pod uwagę maksymalną ilość ważnych i przydatnych szczegółów, które mogą mieć znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zapoznaniu się z konkretną ofertą.

Kolejną kwestią jest umiejętne spożytkowanie potencjału słów kluczowych. Trzeba odpowiednio nasycić nimi publikowany tekst, ale jednocześnie zrobić to w sposób naturalny. Nie powinny one wpływać bowiem na poprawność, czy też wartość wpisu. Można zatem wykorzystać frazy odmienione i nieodmienione. Na pierwszym miejscu wciąż musi pozostać jakość, ale zagęszczenie i występowanie słów kluczowych także jest bardzo istotne.

Umiejętne stosowanie zasad SEO

Niewątpliwie trzeba wykazać się odpowiednią wiedzą, aby w ogóle zacząć myśleć o osiąganiu wyników pod względem SEO. Wśród kolejnych istotnych kwestii jest, na przykład, umieszczanie na stronie i w artykułach ozdobników w postaci zdjęć, czy też materiałów wideo. Należy mieć też na uwadze fakt, że wytyczne potrafią bardzo dynamicznie się zmieniać, a zatem śledzenie wymagań i ciągłe udoskonalanie strategii pod kątem dopasowania jej do algorytmów musi wejść nam w nawyk. Może być to czasochłonne i wymagać dogłębnego researchu, dlatego wielu przedsiębiorców powierza tego rodzaju obowiązki wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym.

Dokładne podejście do tematu może być przydatne również dlatego, że niekiedy natknąć się możemy na różne zdania i opinie. Naszym zadaniem jest wówczas dotrzeć do informacji, kto ma rację. Choć niejednokrotnie jest to bardzo trudne, warto podjąć ten wysiłek. Zagadnienia związane z Internetem są niezwykle obszerne i trzeba o tym pamiętać.

Dlaczego warto postawić na pozycjonowanie?

Marketing internetowy jest obecnie jednym z kluczowych narzędzi do pracy nad budowaniem wizerunku, marki, a także rozpoznawalności. Poza tym może też być doskonałym sposobem na dotarcie z ofertą do grup docelowych, zgromadzenie wokół siebie społeczności, czy przekazanie informacji o ofercie lub promocjach. Te wszystkie rzeczy nie pozostają bez znaczenia i to w szerokim rozumieniu tego sformułowania. Obecnie sieć pochłania mnóstwo uwagi potencjalnych odbiorców. Poza tym wiele osób uodporniło się na reklamę tradycyjną, ponieważ jest ona w naszym życiu już od bardzo dawna i zajmuje istotne miejsce w rzeczywistości. Pozycjonowanie z kolei stanowi jedną z metod dotarcia do osób, które naprawdę potrzebują i są zainteresowane naszymi usługami - w końcu z jakiegoś powodu wpisują konkretne hasła w wyszukiwarki. Jednocześnie nie jest to nachalna forma promocji - dostarczamy po prostu informacji tym, którzy prawdopodobnie chcą je znaleźć.

Dodatkowo aktualnie Internet jest potężnym źródłem informacji, a dla niektórych osób wręcz jedynym, z którego korzystają. W wirtualnej przestrzeni znaleźć można całą masę rozmaitych wiadomości w szybki i prosty sposób, dlatego wielu naszych potencjalnych klientów właśnie tam się kieruje, gdy potrzebuje konkretnych towarów, czy też usług. W niejednym przypadku Internet jest głównym miejscem, w którym chcemy odszukać dane. Ten potencjał nie powinien zostać zmarnowany przez przedsiębiorców, reklamodawców i inne podmioty, które chcą zaistnieć w sieci.

Czym odznacza się profesjonalne pozycjonowanie?

Profesjonalne działania pozycjonujące bazują głównie na rzetelnym researchu, dogłębnej analizie, a także pewnej dozie elastyczności. Nie ulega bowiem wątpliwości fakt, że należy indywidualnie podejść do każdego klienta, wybadać jego oczekiwania oraz dokładnie przedyskutować całościową strategię. Niemniej jednak fachowość polega tu zasadniczo na podążaniu za wytycznymi algorytmów i byciu na bieżąco. Gdy posiada się aktualną wiedzę oraz informacje na temat tego, jakie zasady panują w świecie SEO, dopasowywanie poszczególnych parametrów i elementów strony lub jej treści nie powinno stanowić zbyt wielkiego problemu.

Ważne jest także systematyczne monitorowanie nie tylko zachodzących zmian, ale również osiąganych efektów. Dobrze też przeprowadzać audyty, które niejednokrotnie pozwalają zdiagnozować pewne problemy, błędy, czy nieprawidłowości. W pozycjonowaniu ważna jest cierpliwość i dokładność - na rezultaty często trzeba długo czekać, ale nie oznacza to, że nie warto podejmować wysiłku.

Czym są działania on-site i off-site?

Wspomniane już wcześniej działania pozycjonujące mogą mieć miejsce bezpośrednio na naszej stronie, jak i poza nią. Akcje podjęte w obrębie witryny, której jesteśmy właścicielami, zaliczają się do grupy on-site. Off-site zaś, to rzeczy, które mają miejsce już w innych miejscach sieci. Ciekawą sytuacją może być tutaj wstępnie omówione już linkowanie. Kiedy odnośniki znajdują się w naszych wpisach i prowadzą, na przykład, do innych zakładek tej samej domeny, są to działania wewnętrzne. Te umieszczone chociażby w artykułach sponsorowanych, są już zdecydowanie zewnętrzne.

On-site odnosi się do tego, co możemy zrobić na swojej własnej stronie. Chodzi o rozmieszczenie słów kluczowych, ich dobór, a także zastosowanie w praktyce, czy też tworzenie angażujących, wartościowych, poprawnych i atrakcyjnie zaprezentowanych treści. Off-site natomiast zasadniczo zakłada współpracę z właścicielami innych witryn internetowych, którzy akurat mogą i są chętni do tego, aby umieścić w swoich tekstach odnośnik właśnie do naszej strony. Odnośniki te muszą być wartościowe, a zatem pochodzić ze źródeł wysokiej jakości. Trzeba zatem być rozważnym, wybierając podmioty, z którymi chcielibyśmy rozpocząć tego typu działania.

Pozycjonowanie a ruch na stronie

Niewątpliwie pozycjonowanie może mieć spory wpływ na ruch na naszej stronie. Składa się na to wiele czynników. Pierwszym z nich jest właśnie wspomniana jakość treści. Jeżeli publikujemy wartościowe artykuły, które zawierają naprawdę przydatne informacje, odbiorca tych tekstów może najzwyczajniej w świecie docenić naszą pracę i zainteresować się także przyszłymi wpisami. Mało tego, być może podzieli się z innymi adresem strony, którą właśnie odkrył i okazała się pomocna w jego sytuacji. Tego typu kwestie mają znaczenie zarówno przy budowaniu społeczności, jak i przy kreowaniu wizerunku firmy. Dodatkowo może się zdarzyć, że czytelnik naszych artykułów postanowi publicznie podać do nich link - w ten sposób pozyskujemy odnośnik zewnętrzny. Taka sytuacja nieraz jest bardzo korzystna, jeśli chodzi o ruch na stronie. Czasem zadowolone osoby przyciągają kolejne, dlatego właśnie dbałość o szczegóły i jakość jest tak istotna.

Drugim aspektem jest także wspomniany już dobór słów kluczowych. Warto na swojej liście fraz umieścić takie typu long-tail, czyli "z długiego ogona". Co to dokładnie znaczy? Chodzi o to, aby pozycjonować się także na sformułowania szczegółowe i dosyć obszerne. Wielu użytkowników sieci ma bardzo sprecyzowane oczekiwania co do produktów lub usług, jakich poszukują. Wówczas nie stosują oni ogólnych haseł, lecz z pomocą wyszukiwarek wyrażają się precyzyjnie i konkretnie. Słowa kluczowe z długiego ogona teoretycznie są też stosunkowo trudne do powielenia, dlatego często ich pozycjonowanie nie wymaga zbyt wiele czasu. To właśnie dlatego long-tail jest obecnie tak popularny. Wielu przedsiębiorców dostrzegło ten trend i chce stawić czoła wyzwaniu, jakim jest naturalne umieszczenie tego rodzaju fraz w tekście, a także zaistnienie w ten sposób w oczach robotów indeksujących.

Jak wybrać firmę pozycjonującą?

Istnieje wiele kryteriów, jakimi możemy się kierować, wybierając podmiot do współpracy przy pozycjonowaniu strony. Co należy wziąć pod uwagę? Przede wszystkim warto zapoznać się z doświadczeniem konkretnego przedsiębiorstwa - w tym celu możemy zapytać o wykonane realizacje, portfolio, czy inne przykłady prac. Nie zawsze będzie możliwe otrzymanie takowych informacji, gdyż niejednokrotnie w branży reklamowej obowiązują kontrakty dotyczące poufności, jednakże być może uda nam się w ten sposób czegoś dowiedzieć. Dobrze jest również przyjrzeć się temu, czy nasz zakres działalności jest spójny z profilem specjalizacyjnym danej firmy, jeżeli taki ma akurat zastosowanie.

Kolejną sprawą jest zapoznanie się z rozmaitymi opiniami. Mogą one pochodzić od naszych bliskich, dalszych znajomych, kolegów z pracy, przychylnych nam ludzi z branży, czy też z sieci. Ludzie niejednokrotnie chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, jeżeli są z nami w dobrej relacji. W Internecie z kolei niektórzy zwyczajnie lubią się wypowiadać na różnorodne tematy. Niemniej jednak nie oznacza to, że jakiekolwiek opinie powinniśmy brać sobie szczególnie do serca. Owszem, mogą one stanowić dla nas świetną wskazówkę, ale nie można zapominać o tym, że są one nacechowane subiektywnymi odczuciami. Nie ma przecież gwarancji, że w naszym przypadku będzie identycznie, jak w innym.

Dobrze jest również zbudować sobie pewien obraz firmy, z którą chcemy współpracować. Możemy nawiązać kontakt i podjąć pewne wstępne rozmowy, okazać zainteresowanie oraz obserwować, jaki potencjał ma w naszym mniemaniu ta relacja. W działaniach marketingowych, jak i ogólnie w biznesie, ważne jest to, aby móc się porozumieć. Niekiedy jest to trudne z niewiadomych przyczyn, innym razem niespodziewanie przychodzi z ogromną łatwością. Praca nad pozycjonowaniem wydaje się być prosta, ale wymaga wiele zaangażowania ze wszystkich stron. Właśnie dlatego warto sprawdzić, czy jesteśmy w stanie dogadać się z konkretną agencją, a także, czy odpowiadają nam standardy komunikacyjne w niej stosowane. Poważne podejście do klienta jest niewątpliwie istotnym czynnikiem, na który trzeba zwrócić uwagę.

Pierwsze wrażenie, standard obsługi klienta, wykonane projekty, a także opinie zewnętrzne mogą być bardzo przydatne w procesie podejmowania decyzji. Niewątpliwie ważne są też koszty, jednak nie powinny być one jedyną kwestią, jaką rozpatrujemy. Bardzo istotna jest bowiem relacja pomiędzy ceną usługi a oferowaną przez dany podmiot jakością jej wykonania.

Pozycjonowanie i marketing w praktyce

Choć można niekiedy odnieść wrażenie, że kwestia pozycjonowania nie jest wcale skomplikowana, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Niejednokrotnie można bowiem zostać zaskoczonym przez nagłe zmiany w algorytmach robotów indeksujących lub przez wydłużający się czas oczekiwania na efekty. Niewątpliwie w przypadku optymalizacji potrzebna jest cierpliwość. Nieraz trzeba czekać nawet rok lub dłużej na to, aby coś zaczęło się dziać. Wynika to z ogromnej wręcz konkurencji na rynku i tego, że pozycjonowanie należy aktualnie do swego rodzaju kanonu marketingu internetowego. Zanim zabierzemy się za planowanie tego rodzaju działań, powinniśmy przeanalizować szereg istotnych czynników. Warto wziąć pod uwagę wszystko, co może działać niekorzystnie na wiarygodność naszej strony w oczach wyszukiwarek. Ponadto dobrze jest wykorzystywać możliwości płynące z audytów, które nieraz stanowią realne wsparcie w diagnozowaniu nieprawidłowości, które mogły nam się przydarzyć po drodze w trakcie naszych działań SEO. Takie sprawdzenie stanu faktycznego może być też doskonałym punktem wyjścia - oszacowaniem na samym początku tego, ile pracy nas czeka.

Wybicie się na rynku jest bardzo trudną sztuką, chociaż niektórym wydaje się, że jest całkowicie odwrotnie. Tymczasem wielu przedsiębiorców działa przecież w tych samych branżach, a popularność Internetu sprawia, że mnóstwo właścicieli firm sięga właśnie do tego medium. Warto postawić na wszechstronną strategię marketingową - można wykorzystać metody analogiczne, potencjał mediów społecznościowych, swoją własną stronę internetową, publikowanie wpisów gościnnych, a także wiele innych sposobów na przyciągnięcie uwagi użytkowników. Faktem jest, że trudno obecnie zaskoczyć odbiorców i zatrzymać ich spojrzenie na dłużej na komunikatach, które chcemy im przekazać. Niemniej jednak trzeba próbować i robić to w sposób kreatywny oraz oryginalny. Niewątpliwie przydatna okazać się może też znajomość trendów społecznych, chwytliwych tematów oraz tego, co aktualnie dzieje się w społeczeństwie pod kątem zainteresowań. Takie wiadomości nieraz można dobrze wykorzystać, jeśli zrobimy to w sposób umiejętny.


Potrzebujesz pomocy?
skontaktuj się z nami
Kontakt




Wyślij