Lejek sprzedażowy - co to takiego?

Kategoria:Analityka |
Lejek sprzedażowy (ang. sales pipeline / sales funnel) to model marketingowy obrazujący drogę klienta w stronę zakupu danego produktu lub usługi. Pozwala on na uporządkowanie szans sprzedaży ze względu na jej etap.

Do czego można go wykorzystać? Jakich informacji dostarcza nam lejek sprzedażowy? Dzięki temu narzędziu możemy uzyskać wiele różnorodnych korzyści, zaczynając od wsparcia dla osób pracujących w sprzedaży, po informacje przydatne dla zarządu i kierowników.

Monitorowanie potencjalnych klientów

Lejek przyjmuje formę standardowego wykresu informującego nas o ilości oraz wartości kontaktów na każdym etapie sprzedaży. W systemach CRM jest to jeden z elementów, które składają się na proces obsługi sprzedaży. Dobry system CRM będzie zawierał czytelny sposób przedstawienia procesu sprzedaży, który będzie podzielony na etapy odzwierciadlające drogę klienta do zakupu. Każdy z nich będzie zawierał tzw. szanse sprzedaży ,które po spełnieniu pewnych kryteriów mogą być przekazane do kolejnego etapu. Lejek będzie nam dostarczał dodatkowych informacji, które będą dotyczyć wszystkich naszych szans sprzedaży.

Prognozowanie i kalkulowanie przychodu

Korzystanie z takiego lejka pozwoli nam także w łatwy i przystępny sposób oszacować nam przychód, którego możemy się spodziewać. Sumowanie wartości wszystkich szans, które tam znajdziemy, umożliwi nam także kontrolę nad poziomem realizacji planów. System CRM pokaże nam ilość oraz wartość wygranych,ale także planowanych szans w danym miesiącu.

Analiza wyników pracy

Dzięki porównaniu liczny i wartości otwartych szans z liczbą naszych sukcesów sprzedażowych łatwo możemy przeprowadzić analizę naszych wyników. Taka weryfikacja poziomu realizacji naszych celów jest niezwykle przydatnym elementem funkcjonowania systemu CRM.

Nazwa tego narzędzia pochodzi od kształtu, jaki przybiera wykres. Jest tak, ponieważ każdy etap to coraz mniejsza ilość szans, co sprawia, że wykres się zmniejsza. Niezależnie jednak od sposobu, w jaki będziemy go nazywać, jest to doskonałe narzędzie do wspierania pracy każdego handlowca oraz kontroli procesu sprzedaży.


Potrzebujesz pomocy?
skontaktuj się z nami
Kontakt




Wyślij