E-mail marketing zgodnie z prawem - zasady i wskazówki

Kategoria:E-mail marketing |
Wysyłany e-mail marketing musi być zgodny z prawem dotyczącym ochrony danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz prawem telekomunikacyjnym.

Nieodpowiednio skonstruowane maile marketingowe mogą zostać uznane za nielegalną formę reklamy i spam.

Nielegalny e-mail marketing. Czego unikać?

Baza danych osobowych, adresów e-mail czy adresów zamieszkania to forma przetwarzania danych osobowych. Dane nie mogą być przechowywane bez zgody osoby, której dotyczą. Zgodę można uzyskać tylko w sposób dobrowolny. Zapytanie o taką możliwość powinno być przedstawione przejrzyście. Stosowanie ukrytych opcji, nie jest formą właściwą. Ponadto należy postępować zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z przepisami dotyczącymi świadczenia usług drogą elektroniczną. W ich świetle, dostarczenie oferty handlowej taką drogą uznane jest za niezgodne z prawem, jeśli odbiorca nie wyraził na to zgody. Teoretyczne, przepisy dotyczą tylko osób fizycznych. Niestety, przedsiębiorca również może być osobą fizyczną! Istnieją jednak legalne formy e-mail marketingu. Jakie zasady należy stosować?

Marketing drogą elektroniczną - zgodnie z prawem

Po pierwsze, przed wysłaniem wiadomości z ofertą handlową, warto skontaktować się telefonicznie z potencjalnym partnerem biznesowym lub klientem. Podczas rozmowy, należy zapytać o zgodę na przesłanie oferty drogą elektroniczną. Jeśli zgoda zostanie uzyskana, można przesłać całą ofertę bez wahania! Ważne jest przy tym wykorzystanie odpowiedniego adresu e-mail. Powinien to być adres biura firmy lub inny adres wskazywany jako firmowy. Adres najlepiej potwierdzić jeszcze w trakcie rozmowy telefonicznej.

E-mail powinno się rozpoczynać od formułki "w nawiązaniu do naszej rozmowy telefonicznej, przesyłam ofertę...". Takie postępowanie, dodatkowo zwiększa szansę, że wiadomość zostanie odczytania. Nierzadko polecana jest również forma o nazwie "cold mailing", która dopuszcza wiadomości elektroniczne już na początkowym etapie. Pierwszy e-mail nie powinien jednak zawierać oferty handlowej. Należy sformułować wiadomość jako luźne zapytanie o możliwość przedstawienia oferty. Koniecznie trzeba również uważać na tytuł - nie powinien on brzmieć "oferta współpracy" lub "propozycja współpracy". Nie ma jednak 100 % pewności, jak taka forma wiadomości zostanie zinterpretowana w świetle prawa. Dobrym sposobem jest natomiast umieszczenie na witrynie odpowiednich pól, które klient może zaznaczyć, jeśli udziela zgody na: przetwarzanie danych, otrzymywanie materiałów marketingowych drogą elektroniczną.


Potrzebujesz pomocy?
skontaktuj się z nami
Kontakt




Wyślij