Co wpływa na pozycje stron internetowych w Google i innych wyszukiwarkach?

Kategoria:SEO |
Wyszukiwarka Google wykorzystuje przynajmniej kilkadziesiąt czynników w swoim algorytmie, który decyduje o tym jakie strony mają wyświetlać się w pierwszej kolejności. I choć sam algorytm wyszukiwarki strzeżony jest jak receptura Coca-Coli to wiele z informacji zawartych poniżej jest niemal pewne.

Inne to nie do końca sprawdzone czynniki, które mogą wpływać na ocenę stron nie tylko w wyszukiwarce Google ale też innych jak Yahoo, Bing, Baidu i Yandex.

Co dokładnie ma znaczenie i na co zwrócić szczególną uwagę przy tworzeniu strony przyjaznej wyszukiwarkom?

BUDOWA STRONY

Tytuł a raczej słowa kluczowe w nim zawarte to bardzo istotny element każdej strony internetowej. Ten wraz z treścią zawartą na stronie stanowią o być albo nie być witryny w wynikach organicznych wyszukiwarek na konkretne frazy kluczowe.

Od słów kluczowych w tytule, ich kolejności, długości samego tytułu, naturalności i dopasowaniu tytułu do treści witryny zależ pozycja wyświetlonej strony. Pamiętać należy też aby strona którą tworzymy nie posiadała identycznych (a nawet podobnych) znaczników Title jak strony naszej konkurencji. Unikatowość jest bardzo ważna. To samo dotyczy treści, którą umieszczamy na stronie.

Opis strony www to następny sygnał trafności. Nie ma on bezpośredniego wpływu na sam proces pozycjonowania strony jednak wpływa na współczynnik klikalności (CTR). Opis, który zaciekawi internautę sprawi, że ten kliknie na link wyświetlany w SERPach nawet jak znajduje się niżej niż strona naszej konkurencji. A jeśli algorytm Google bierze pod uwagę (tak jest w przypadku AdWords) współczynnik klikalności to nie bez znaczenia jest to, co umieszczamy w opisie strony.

Nagłówki H1, H2, H3, H4... To tzw. kolejne tytuły strony internetowej. Od tego co w nich umieścimy może zależeć widoczność nasze strony w wynikach organicznych Google, Bing i innych wyszukiwarek.

Słowa kluczowe - jest nadal ważnym czynnikiem wpływającym na widoczność witryny w Google. Oczywiście przeładowane strony słowami kluczowymi może przynieść rezultat odwrotny od oczekiwanego i dlatego należy zrobić to sprytnie - wpleść słowa-klucze w tekst na stronie tak, żeby sama treść wyglądała na jak najbardziej naturalną.

Długość treści na stronie ma coraz większe znaczenie. Jeśli na kilku stronach omawiany jest ten sam temat to jest wielce prawdopodobne, że strona gdzie jest najwięcej treści znajdzie się wyżej od pozostałych. Algorytm wyszukiwarki uzna, że właśnie na tej stronie temat został lepiej omówiony a więc lepiej spełni oczekiwanie odbiorcy.

LSI czyli ukryte indeksowanie semantyczne słowa kluczowego w treści pomaga wyszukiwarce określić znaczenia słów o więcej niż jednym znaczeniu (Zamek - budowla lub ten od drzwi, Bąk - zabawka lub owad itd). Jeśli chodzi natomiast o LSI słów kluczowych w tytule i opisie strony to jest bardzo możliwe, że pomaga wyszukiwarce Google rozróżniać wyrazy bliskoznaczne.

Narzędzie PageSpeed Insights daje wyraźny sygnał twórcom stron internetowych, że prędkość wczytywania witryny to sprawa bardzo ważna. Witryna, która szybko się ładuje będzie lepiej oceniana nie tylko przez wyszukiwarkę Google ale też Bing. Bardzo możliwe jest, że także pozostali gracze na rynku wyszukiwarek jak choćby Yahoo, Baidu czy Yandex biorą pod uwagę informacje o szybkości wczytywania się stron.

Prędkość wczytywania stron w przeglądarce Chrome także wpływać może na wyniki w Google. A jeśli wyszukiwarka Google bierze pod uwagę szybkość ładowania strony w Chrome to nie wykluczone jest, że wyszukiwarka Bing zwraca uwagę na szybkość wczytywania się stron w przeglądarce Internet Explorer. Warto zatem brać pod uwagę te wszystkie aspekty chcąc być dobrze widoczny w internecie.

Brane są pod uwagę takie rzeczy jak szybkość serwera, wykorzystanie CDN (Content Delivery Network) oraz innych informacji nie związanych z prędkością strony internetowej.

Zgodnie z wytycznymi Google dodatkowa zawartość świadczy o jakości strony. Warto zatem na stronach umieszczać wzory różnych dokumentów, kalkulatory czy przeliczniki walut. Dodatki te podobnie jak ciekawa treść zwiększają średni czas spędzony na stronie.

Bardzo ważne jest aby w zakładce Kontakt było jak najwięcej danych. Jeśli pokrywać się one będą z danymi z WHOIS to otrzymamy od wyszukiwarki Google (nie wykluczone, że od innych też) nagrodę w postaci wyższej pozycji.

TrustRank – jest ważnym czynnikiem wpływającym na widoczność stron w wyszukiwarkach.

Choć Google doskonale radzi sobie z indeksowaniem zasobów internetu warto mu dopomóc i zastosować mapę strony. Pomaga ona w indeksacji może poprawić jej widoczność w wyszukiwarkach.

Strona responsywna dostosowująca rozdzielczość do urządzeń na których jest wyświetlana tj. smartfony i tablety jest lepiej traktowana przez Google. Odkąd urządzenia te zyskały na popularności, wyszukiwarki zaczęły je faworyzować i ukazywać na wyższych pozycjach w wynikach organicznych niż witryny, które nie są elastyczne.

Algorytmy wyszukiwarek coraz częściej zaczynają doceniać strony, które żyją. Witryny pozostawione samym sobie, na których nic nie jest umieszczane i aktualizowane są wg Google (i nie tylko) wyświetlane niżej niż te, które są stale aktualizowane. Oczywiście jeśli nasza konkurencja nie aktualizuje swoich stron www to nie jest konieczne abyśmy i my to robili. Nie oznacza to, że możemy spocząć na laurach i nic nie robić, gdyż może się to zemścić w przyszłości.

Google Caffeine update sprzyja stronom gdzie treść jest aktualizowana na bieżąco. Wyświetlana data ostatniej aktualizacji strony w odniesieniu do innych stron jest tego najlepszym przykładem.

LINK BUILDING

Jakość linków ze stron o wysokim autorytecie to istotny sygnał dla wyszukiwarek. Warto zatem zdobywać linki z witryn dobrej jakości. Podczas zdobywania odnośników ważne są też frazy na jakie linkujemy. Oczywistym jest to, że promując stronę gdzie konkurencja jest znaczna, nie należy skupiać się na frazach ogólnych. Łatwiej jest zdobyć oglądalność pozycjonując się na kilkanaście łatwych fraz dających w sumie taki samy ruch niż skupiać się jednej trudnej frazie.

Unikatowe, bezbłędne pod kontem ortografii i gramatyki treści mogą pomóc w uzyskaniu przez wyszukiwarki lepszej oceny i tym samym wyższej pozycji. Treści ciekawe, dobre pod względem merytorycznym są często udostępniane poprzez portale społecznościowe (zdobywanie wartościowych linków). Czytelnicy spędzają na takich stronach znacznie więcej czasu niż na stronach tzw. wizytówkach a czas spędzony na stronie to ważny czynnik brany pod uwagę w ocenie witryny przez wyszukiwarki. Nie bez przyczyny jedną z informacji ukazującą się w Google Analytics jest średni czas spędzony na stronie.

Warto dzielić się z odwiedzającymi naszą witrynę informacjami o innych podobnych tematycznie miejscach w internecie. To może podwyższyć ranking strony. Pamiętać jednaj należy aby nie przesadzić.

Umieszczanie zdjęć i filmów w sieci oraz innych materiałów, które mogą zawierać link do naszej strony to sygnał dla wyszukiwarek. Warto zatem pójść w tym kierunku i prowadząc np. internetowy sklep ogrodniczy umieścić film instruktażowy na temat sposobu siania trawy czy sadzenia kwiatów. Podwyższa to jakość strony i sprowadza dodatkowy ruch.

Przy rozbudowanych witrynach warto skupić się na dobrym rozmieszczeniu linków wewnętrznych na stronie. Ułatwia to nawigację i może przyczynić się do lepszej widoczności strony w internecie.

Dbać należy też o jakość swojej strony nie tylko umieszczając nowe treści (np. prowadząc bloga) ale również sprawdzać, czy linki ze strony są aktualne. Zdarzyć się może, że strona którą poleciłeś poprzez umieszczenie do niej linku już nie istnieje. Duża ilość nieaktualnych linków może obniżyć wartość strony.

DOMENY

Wiek domeny ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce jednak nie jest to aż tak istotne. Matt Cutts z firmy Google stwierdził, że: „Różnica między domeną mającą sześć miesięcy oraz jednoroczną nie jest wcale tak duża”. Istnieją inne ważne czynniki, które powodują, że nawet kilkudniowa domena ukaże się wyżej od tej z większym stażem.

Słowa klucze w domenie - nadal jest to wyraźny sygnał dla wyszukiwarki. Świadczy o tym fakt, że Google pogrubia słowa kluczowe na stronie wyników wyszukiwania. I choć pojawiało się dużo sygnałów, że wkrótce słowo kluczowe w domenie nie będzie miało znaczenia to trudno sobie to wyobrazić. Istotnym czynnikiem jest również umiejscowienie słów kluczowego w nazwie domeny oraz ich kolejność w przypadku gdy jest ich więcej. Domeny zaczynające się od słowa kluczowego są lepiej oceniane przez wyszukiwarki. Nazwa domeny to oczywiście jeden z wielu czynników, które pomagają wypromować stronę i błędem jest twierdzenie, że mając słowo kluczowe w nazwie domeny będziemy na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwarek Google, Yahoo czy Bing.

Czas rejestracji domeny - według różnych źródeł jest czynnikiem, który ma wpływ na ocenę naszej domeny. Te, z którymi użytkownik nie wiąże poważnych planów są rejestrowane co najwyżej na rok. Jeśli domena jest opłacana z góry na kilka lat to sygnał, że rejestrator poważnie podchodzi do tematu i chce na niej umieścić treści wartościowe dla internautów. Tak więc data rejestracji i wygaśnięcia domeny mogą być ważne dla jej oceny przez wyszukiwarki.

Warto też wspomnieć o takim czynniku jak historia domeny. Te które nie zmieniają właściciela są lepiej oceniane niż te, które przechodzą z rąk do rąk. W internecie jest wiele narzędzi do sprawdzania właściciela domeny a więc i złożony algorytm wyszukiwarek bez problemu poradzi sobie z jego ustaleniem.

Informacja o właścicielu domeny - domeny, których właściciele są ukryci mają mniejszą ocenę. Te, których rejestratorzy nie mają nic do ukrycia a w szczególności te, których deklaracja własności WHOIS jest tożsama z nazwą domeny są lepiej punktowane. Oczywiście to kolejny czynnik (jeden z wielu) który nie przesądza o sukcesie domeny a jedynie może wpłynąć na pozycje strony.

Rozszerzenie domeny - nie od wczoraj wiadomo, że domeny z rozszerzeniem dla konkretnego kraju (.pl, .com.au, .de) są wyżej wyświetlane właśnie w tych krajach ale gorzej oceniane są globalnie. Nie znaczy to wcale, że domenę o rozszerzeniu .com nie można wypromować w konkretnym kraju.

Na widoczność stron internetowych w Google i innych wyszukiwarkach wpływ mają również:
  • konserwacje i przestoje witryny i serwerów
  • lokalizacja serwera
  • posiadanie przez domenę certyfikatu SSL
  • informacje o polityce prywatności i regulaminie korzystania z witryny (podnosi to zaufanie do strony)
  • brak duplikatów opisów, tytułów i treści na podstronach
  • ścieżka nawigacji witryny
  • funkcjonalność strony internetowej
  • włączone statystyki Google Analytics i narzędzie dla webmasterów Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools)
  • opinie strony ukazujące się na innych stronach np. Yelp.pl
  • wiek domen skąd pochodzą linki do naszej strony
  • ilość linków z domen i liczba odrębnych adresów IP
  • całkowita liczba linków ze stron (mogą być na tej samej domenie)
  • linki z domen .gov i .edu (z uwagi na ograniczoną dostępność)
  • ranking stron z których pochodzą linki
  • linki od stron konkurentów
  • ilość linków nofollow
  • informacje o marce na stronach Google News i innych serwisach informacyjnych


Potrzebujesz pomocy?
skontaktuj się z nami
Kontakt




Wyślij
Zadzwoń